ISSN 2409-7616

Likhacheva O.N., Tymchuk E.V.

TO THE QUESTION OF DIALECT DICTIONARIES [In English]

UDC 378

DOI: http://doi.org/10.15350/2409-7616.2024.1.54

Likhacheva O.N.1 (Krasnodar, Russian Federation) – olga-lihacheva@rambler.ru; Tymchuk E.V.2 (Krasnodar, Russian Federation) – temlina@rambler.ru

1IMSIT Academy

2Kuban State Technological University

Abstract. In the modern world, learning a foreign language is a very important and significant process. However, often, when mastering foreign language communicative competence, we are faced with a number of problems, including those related to the dialects of the language being studied. In this regard, dialect dictionaries help us. They are systematized lexicographical sources that give different meanings and forms of words depending on the region in which the language operates. It is dialect dictionaries that help to understand complex and contradictory phenomena in various areas of linguistic knowledge, thus being a solution for deeper study and knowledge of the language. These issues are discussed in this work. The relevance of the study lies in the interest in language dialects, the features of their functioning in the context of language systems, as well as in the description of all language features in dialect dictionaries. The subject of the study presents the features and purpose of various dialect dictionaries. The novelty of the work lies in the description of the formation of such dictionaries in a comparative manner, their historical development and purpose in modern realities. The practical significance of the study is represented by the possibility of using the material and recommendations specified in the work in the educational process and linguistic research practices.

Keywords: dialect dictionary, dialectology, comparison, history, linguistic categories, development.

Список источников:

  1. Швачко Е.В. Методико-технологические основы изучения и организации педагогического процесса // Педагогическая наука и практика. 2021. №2 (32). С. 7-14. URL: https://www.elibrary.ru/krcnsx
  2. Юсупов Б.Э. Вопросы педагогических систем, педагогических технологий педагогических исследований в педагогическом процессе // Вестник науки. 2021. Т.4, №6. С. 58-63. URL: https://www.elibrary.ru/sxkede
  3. Vlasova I.V. Application of modern pedagogical technologies in higher education institutions // Высшее образование сегодня. 2023. № 6. С. 49-52. DOI: 10.18137/RNU.HET.23.06.P.049
  4. Байханов И.Б. Сквозные компетенции в системе компетенций современного педагога // Педагогическое образование в России. 2022. № 5. C. 17-25. DOI: 10.26170/2079-8717_2022_05_02
  5. Байханов И.Б. Формирование цифровых компетенций в условиях трансформации образовательных систем // Миссия конфессий. 2021. Т.10, № 7 (56). С. 705-712. URL: https://www.elibrary.ru/ntgieu
  6. Абарникова Е.Б., Кортун В.С. Парадигма цифрового образования и использование цифровых образовательных технологий в учебном процессе // Ученые записки Комсомольского-на-Амуре государственного технического университета. 2023. № 5 (69). С. 67-75. DOI: 10.17084/20764359-2023-69-67
  7. Вагаева О.А., Галимуллина Н.М. Формирование «мягких навыков» как фактор конкурентоспособности будущих специалистов // ЦИТИСЭ. 2023. № 2. C. 345-357. DOI: 10.15350/2409-7616.2023.2.30
  8. Везиров Т.Г., Рашидова З.Д. Цифровая образовательная среда как условие подготовки бакалавров-лингвистов // Мир науки, культуры, образования.  2020. №1 (80). С. 178-180. DOI: 10.24411/1991-5497-2020-00073
  9. Жданова О.В. Осмысление педагогического и социальнокультурного наследия региона в контексте современных проблем образования // ЦИТИСЭ. 2023. № 4. C. 88-95. DOI: 10.15350/2409-7616.2023.4.08
  10. Чеснова Е.Н. Игровые и цифровые технологии в преподавании философских и религиоведческих дисциплин (опыт ТГПУ им. Л.Н. Толстого) // Современные наукоемкие технологии. 2022. № 11. С. 220-226. DOI: 10.17513/snt.39425
  11. Khanzhina T.V. Types of organizing independent work in a foreign language in a military university // Student Self-study Management in Foreign Language. 2022. № 5. P. 215-219. URL: https://www.elibrary.ru/ristpe
  12. Слободчиков В.И. Научение мыслить, само по себе, есть искусство // Педагогика. 2021. Т. 85, № 2. С. 124-127. URL: https://www.elibrary.ru/qgyhhp
  13. Илакавичус М.Р. Гуманитарно-антропологический подход в современных исследованиях профессионального образования // Образование и право. 2023. № 2. С. 291-295. DOI: 10.24412/2076-1503-2023-2-291-295
  14. Слободчиков В.И. Антропологический смысл профессионального образования (экспертное мнение) // Организационная психолингвистика. 2020. № 4 (12). С. 91-98. URL: https://www.elibrary.ru/imfank
  15. Ронжина Н.В. Роль универсальной компетенции «системное и критическое мышление» в формировании профессионального мышления // Профессиональное образование и рынок труда. 2020. № 2. С. 116-121. DOI: 10.24411/2307-4264-2020-10235

For citation: Likhacheva O.N., Tymchuk E.V. To the question of dialect dictionaries. CITISE, 2024, no. 1, pp. 620-626. DOI: http://doi.org/10.15350/2409-7616.2024.1.54