ISSN 2409-7616

Шкурко Н.М., Козьяков Р.В.

ИДЕИ Л.С. ВЫГОТСКОГО И ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ ЗАНЯТОСТИ ИНВАЛИДОВ

Наталия Михайловна Шкурко — кандидат психологических наук, начальник отдела Психолого-педагогической службы, Московский институт государственного управления и права (Москва, Россия); e-mail: nshkurko@mail.ru

Роман Валерьевич Козьяков — кандидат психологических наук, доцент кафедры психологии и педагогики, Гжельский государственный университет (Москва, Россия); РИНЦ SPIN-код 1179-3977 (ORCID:0000-0002-1876-9999);e-mail: kozyakovpoman@yandex.ru

Аннотация. Статья посвящена вопросам обучения и трудоустройства людей с ограниченными возможностями здоровья. Проанализированы подходы к формированию образа профессии для инвалидов. Рассмотрена специфика применения идей Л.С. Выготского об обучении инвалидов в системе инклюзивного образования. Представлены результаты эмпирического исследования формирования образа инвалида, коммуникативные, личностные и профессиональные психологические барьеры, которые имеет место у работодателя, когда он принимает решение о привлечении к работе инвалида. Рассмотрены пути изменения взгляда руководителя на условия профессиональной самореализации инвалида.

Ключевые слова: психологические барьеры, профессиональное консультирование инвалидов, инклюзивное образование, занятость, ограниченные возможности здоровья, инвалид.

 

References:

  1. Adamchuk, V.V., Romashov, O.V., Sorokina, M.E. (2001). Economics and sociology of labour. M.: UNITI.
  2. Andrienko, E.V., Slastenin, V.A. (2004). Social psychology. SPb: Piter.
  3. Atvater, I. (1988). I am listening to you… Advice to the manager on listening to his partner. M.
  4. Bodalev, A.A. (1996). Psychology of communication. M.: Publishing house “Institute of practical psychology”
  5. Changly, I.I. (2000). Labour: the sociological aspects of theory and methods of research. M.: Centre for sociological prognosis.
  6. Federal law from 01.12.2014 № 419-FL (edited version from 29.12.2015) “On introduction of changes into separate legislative acts of Russian Federation on the issues of social protection of the disabled in connection with ratification of the Convention on the rights of the disabled”// “Official gazette of Russian Federation”, 08.12.2014, №49 (part VI), art. 6928.
  7. Genkin, B.M. (2006). Economics and sociology of labour. M.: Norm.
  8. Kan-Kalik, V.A. (1987). To a teacher about pedagogic communication. M.: Prosvescheniye.
  9. Kolotilova, E.I. (2016). Psychological barriers of the employer when hiring a disabled person. – Magisters degree dissertation paper. M.
  10. Kozjakov R.V.,Fomina S.N., Rybakova A.I., Sizikova V.V., Petrova E.A. (2015) Educating social-profile specialists for working with a family of a child with health limitations: competence approach // Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences. Т. 6. № 1. С. 1852-1861.
  11. Leontyev, A.A. (1997). Psychology of communication. M.: Smysl.
  12. Markova, A.K. (1996). Psychology of professionalism. M.: International humanity fund “Knowledge”.
  13. Parsons, T. (2002). On the structure of social interaction. M.: Academic project.
  14. Parygin, B.D. (1999). Social psychology. Problems of methodology, history and theory. SPb.:IGUP
  15. Pchelinova, V.V. (2011). Forming of visions about the world of professions in professional counselling. Dissertation of candidate of psychological sciences. – M.
  16. Pchelinova, V.V. (2012). Multilevel classification of professiona and specialities as the basis for professional orientation // Practical psychology and social work. Vol.1. P. 40-48
  17. Petrova E.A., Potashova I.I.,Kozyakov R.V.(2016)Modern technologies of working with families of children with disabilities // Procedia — Social and Behavioral Sciences. Т. 233. С. 231-235.
  18. Social psychology (2005). Dictionary / under editorship by M.U. Kondratyev // Psychological lexicon. Encyclopedic dictionary in 6 volumes. / Edited and collected by L.A. Karpenko / under general editorship by A.V. Petrovskiy. – M. PER SE.
  19. Suntsova, A.S. (2013). Theories and technologies of inclusive education: study guide. – Izhevsk: Publishing house “Udmurtia University”.
  20. Veber, M. (1994). The basic notions of stratification // Sociological research. №5. P. 153-158.
  21. Vygotskiy, L.S. (1982). Historical sense of psychological crisis. Collection of works: in 5 v. M.: Mysl. V.1. P.228-291.
  22. Vygotskiy, L.S. (2005). Psychology of personal development. M.: Smysl.
  23. Zaslavskiy, I.E. (1995). Crisis of social and labour relationship. Issues of economics. № 5. P. 20-28.
  24. Zimnyaa, I.A. (2000). Pedagogic psychology. Textbook for higher education institutions. Publ.2, suppl., corr. and reworked. M.: “Logos” Publishing Corporation.
  25. Zinchenko, Yu.P. (2011). Methodological problems of basic and applied psychological research // National Psychological Journal. № 1 (5). P. 42-49.